Бачимо прекрасне: лекція-концерт “Танцювальна музика в перекладі для скрипки”


лекція-концерт

Я не можу не захоплюватися, не можу пройти осторонь від вічності та краси! “А що таке вічність?” __ спитаєте ви. А я вам скажу: “Музика!” А надто тоді, коли її творять діти! Я ніколи не перестану захоплюватися ними, бо вони __ майбутнє, вони __ частинка історії України, вони __ частинка таланту і краси. І на таких високих щемних нотах летить моя рима!

Від чого так душа співає в щасті,
що меж немає римоньці квітчастій?
Від музики небесної святої!
Від щирості дитячої простої!

Моя душа красою напивалась,
вона летіла звуками у гай,
тендітна скрипка щедрість роздавала
і ніжно й чисто малювала Рай!

Ця королева музики на струнах
смичком витягує із серця сльози,
немов проходиш по небесних дюнах
у захваті приймаєш чисті грози!

Коли дитина має цей талант,
як дар від Бога впали чисті роси,
із неї виростає дивний музикант,
вона нічого в долі не попросить!

Вона лиш творить ту омріяну красу,
немов торкається до променів руками,
вона і в Бога вимолить сльозу
під дивними світилами __ зірками!

Бо вічність __ музика свята!
Яка у славі розцвітає в небесах,
вона із радістю і миром на вустах,
із римою сплітається в віках!
Оксана Розум, 05 травня 2017

Так! Саме 05 травня 2017 року пройшла незивична лекція-концерт “Танцювальна музика у перекладі для скрипки”. Та, мабуть, це для нас дорослих незвична річ, а для вихованців Яготинської дитячої музичної школи, настільки звична і легка, що годі й думати. Такий чудовий екскурс корисним буває і дуже, бо ми із-за своєї побутовості, яка так засмоктує, часто проходимо осторонь, не бачачи і не чуючи: гармонійності, музики, таланту. Тож, перейдемо до суті!

З легкої руки ведучої Лазебнової Світлани Степанівни і почалася ця дивна казка-мандрівка!

Танець! Форм його безліч, розвиток його повноводний, як стрімкий Дніпро. Один із варіантів якого представила учениця першого класу “танець” П. Захарїна.

Друга справа народний танець, а надто білоруський! Він завжди запальний: як серце, як ключ від таємниць народу і він настільки привязаний до календаря народних свят, він як екскурс в історію. Тож, учениця другого класу Щур Юліана розкрила глядачам його запальний характер.

Менует! Країна Франція! Вся ніжність та граційність королів у ньому! Вся краса клавірної і камерної музики під розмір 3/4. Рамо довів його до довершеності, а першопочатківцем був Жан Батист Люллі. А прекрасний дует дівчаток піаністки Стоцької Євгенії та скрипальки Балики Анастасії переніс у ті далекі часи, а твір Луїджі Боккеріні “Менует” показав віртуозність не тільки того століття, а майстерність самих виконавців.

Ригодон! Старовинний танець Східної Франції! Курт Закс стверджував, що в основі назви __ італійські слова: rigodone, rigalone, rigoletto, що означає __ хороводу танець. А ще вважають, що назва пішла від німецького слова riegen чи французького rigoler __ обидва слова перекладаються як танцювати. Ригодон завжди був у операх, розвивався стрімко, вплітаючи у свою структуру форми та риси інших танців. А Щур Юліана показала самобутність цього танцю, виконавши твір Жана Рамо.

Тарантелла! Італія! З цими словами бачиш запальних італійців, які танцюють на березі моря і обовязково майорять багатогранністю пар. Багато легенд повязано з цим  танцем, але одна особлива: протягом двох століть танець вважався лікувальним засобом від “тарантизму”, тобто божевілля, яке наступало від укусу отруйного павука тарантула. І вся грація танцю виконується під звуки: гітари, тамбурина і кастаньєт. А Пісківець Аделіна, виконавши твір  Н. Леві “Тарантелла” на скрипці, перенесла всіх у запальну Італію.

Шотладія __ північна країна волинки! А шотландські танці не менш запальні та героїчні, бо наповнені бойовими ритмічними рухами. Екосез __ танець, який виконувався під супровід волинки, спочатку в повільному тмпі, а потім він прискорюється так, що рухи танцюристів практично не можливо розрізнити. А твір Франца Шуберта Екосез, який виконала Яцина Марія, учениця другого класу, показав усю чітку ясність та неабияку ритмічність.

Найрідніша, найомріяніша зупинка __ Україна! Гопак! І все це під розмір 2/4, обовязковий він як у групах, так і в соло з швидким темпом з віртуозними карколомними стрибками. Виник він на теренах Запорізької Січі, як бойовий танець. А в наш час знаменитий хореограф П. П. Вірський настільки відточив майстерність цього танцю, що танцюють його тепер, як жінки так і чоловіки, і він невідємний від української творчості та самобутності. А учні другого класу __ Чучман Софія та Яровий Єгор __ виконали “Гопак” із опери “Сорочинська Ярмарка” і довели тим самим усю яскравість і звучність української мелодії.

Коломийки! Ттрадиційний жанр української фольк-музики і хореографії, дворядкова співанка. Танцювальна пісня, виникла на Покутті. Популярні однаково серед: поляків, україців, євреїв. Цю традиційну самобутність довела  Коломийкою Людмили Шукайло Яцина Софія.

Хоровод! Найдавніший вид обрядово-ігрових танців синкретичного типу. Виконання повністю привязується  до традиційного календаря: веснянки, купальські, обжинкові, урожайні, різдвяні, проводи зими, масляна. Часто вживалися маски та костюми, водили: козу, ведмедя, бабу, діда, цигана, жида, смерть, тощо. А учениця четвертого класу Кузьменко Віка, виконала Хоровод Наталії Бакланової, неначе провела всіх його історією.

Мазурка! Польща! Своєрідна ритміка, швидкий темп, трьохрядний розмір зробили з цього танцю родзинку всіх балів ХVIII-ХІХ століття, без нього просто не було свята. Боліла Мирослава, випускниця, виконавши “Мазурку” Петра Чайковського, завела всіх присутніх у бальну залу королів.

Полька! Чехія! Спочатку це був народний танець. А ця дивна традиція продовжується і донині, навіть, на теренах України. Майстер польок __ Йоганн Штраус молодший. Двохчетвертний швидкий темп, зробив цей танець також бальним. А від чешського слова pulka __ означає половинний крок. Але ця теорія вважається помилковою. Польку часто вважають польським танцем, що також не вірно, бо танець цей __ чешський. Особливої вишуканості набув у французьких салонах і швидко емігрував у Росію. Еталон вишуканості  всіх балів! Тож, учениця першого класу Воловага Владислава, виконавши польку Ісака Берковича, змусила присутніх мліти від солодких звуків її скрипки.

Вальс! Німеччина! “Вальс” походить від слова walzen  __ кружляти. Виник на рубежі 18-го та 19-го століть, звичайно, як бальний вишуканий танець. Хочеться зазначити дивний факт: Йоганн Штраус написав 447 вальсів. А от вальси Шуберта __ це невеликі пєси, тобто танцювальні мініатюри. Тисячі пісень звучать в ритмі вальсу: в опері, оперетті, в  кіно. Найвишуканішим вважається Віденський вальс, хоча є варіанти і французького і англійського вальсів. Тож, вальс __ безсмертний! Про це заявили учні першого класу: Горбенко Анна “Вальс” Ф. Лехара та Лацько Артем “Ввічливий вальс” Дмитра Кабалевського.

Чечітка, він же, Степ! Особливої популярності набув у ЗША, де завдяки суміші культурних традицій, виник зовсім новий танець. Невідємний від степу став джаз. Ритмічна і мелодійна постановка якого задавла  цікавого темпу. Мюзикли 70-х років наскрізь пронизані як степом так джазом. Учень першого класу Коваленко Матвій примусив глядачів згадати степ, “Чечітка” Е. Джонса зробила своє.

Танго! Латинська америка! Пристарсті, обійми та це просто революція! Цьому танцю притаманна двох або трьохкомпонентна структура. Розмаїтість інструментів з класичним перевежанням секстету відкриває перед ним всі надлюдські грані виконання. А запальне “Танго” А. Вілолдо, у виконанні дуету вчителя та учениці: Стоцької Світлани Федорівни та Балики Анастасії повело всіх такими таємними гранями музики і вічності, щзо зал просто зірвався аплодисментами.

Пасадобль!  Іспанія!  Імітація рухів під час кориди, Paso Doble з іспанської __ подвійний крок. Початкова назва танцю __ “один іспанський крок”, оскільки кроки робляться на кожен такт. Заснований на боях биків, характер відповідає повністю процесії кориди. Вперше його виконано у Франції  у 1920 році. Після другої світової включений до латино-американської програми спортивних танців. Відмінна гра випускників: Болілої Мирослави з викладачем Стоцькою С.Ф. __ скрипки та Черненького Артема з викладачем Шульгою С.М. __ акордеони, не просто показали віртуозність цього танцю, а й неодноразово довели свою витончену майстерність. Зал просто дзвенів, танцював, рухався під ритміку їхніх інструментів!

Впреше, мабуть, я погодилася на такий довгий екскурс у своїх словах! Так, багато читати, багато написано, але воно того варте, щоб ми нарешті відволіклися від буденності і доторкнутися до таємних граней вічності музики!

Матеріал підготувала: Оксана Розум, журналіст-блогер незалежного інтернет видання “Яготинські нано-“ВІСТІ” 

Advertisements

About jagonenastiblog редакція

Журналіст, письменник.
Опубліковано у Бачимо прекрасне, Помічено. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s